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El Gran Otro | Jueves 19 de Octubre de 2017

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Harry Potter, o Eros y TanatosHarry Potter, or Eros and Thanatos

<!--:es-->Harry Potter, o Eros y Tanatos<!--:--><!--:en-->Harry Potter, or Eros and Thanatos<!--:-->

Debo confesar que soy un ávido consumidor de lo que en Hollywood llaman “tanks”, es decir las películas hechas para un público masivo. Y me pregunto qué es lo que las hace tan atractivas para incontables millones de personas en el mundo entero. Qué es lo que hace que una secuela atraiga más espectadores que el episodio precedente?. Cómo pudieron esos libros transformar a su autora en la primera persona en ganar 1000 millones de dólares por escribir libros? Y adivino un motivo: que hablan sobre los problemas más profundos de la humanidad con una herramienta nueva, que tiene la forma de la imagen animada.

Y ahora que percibo la fuerza de un formato nuevo y fascinante, me repregunto: cuál es el idioma que se usa para hablar de esos conflictos profundos? Y después de meditarlo un poco más, se me ocurre: El mito! El idioma de los mitos es el idioma más antiguo que poseemos los hombres, desde la invención de la tradición oral y los relatos alrededor del fuego. Jo Rowling nos está contando viejos mitos con nuevas herramientas descriptivas! Cómo no van a ser fascinantes?

En el caso de las ocho secuelas cinematográficas de Harry Potter, hasta hoy tenía una duda metafísica: de qué carajo hablan? No puede ser que solo se trate de deportes aéreos sobre escobas voladoras, varitas mágicas, mantos de invisibilidad, dragones, Dementores, un universo paralelo a nuestro mundo de los “muggles”, y toda la parafernalia de los cuentos de magia. No puede ser que hagan siete películas hablando de adolescentes magos, y la gente va cada vez más a verlas! No se cansan de la novedad? Lo de la magia es la interpretación primera, pero cual es la interpretación segunda; es decir el metamensaje? Cual es el relato de fondo?

Acabo de ver el episodio octavo, el último de la  serie. Y solo en la última escena entendí el mensaje que abarca toda esta larguísima historia.

Paso ahora a re-narrar el cuento: Había una vez un poderoso brujo que quería conquistar el mundo, eliminando a los magos de “sangre sucia” y a los muggles, llamado Lord Voldemort (“Voluntad de Muerte!”… mirá si fui estúpido, que recién ahora cuando lo escribo, me doy cuenta!). Sus seguidores, los Mortífagos, lo obedecían por miedo a la muerte, qué él administraba generosamente. En su guerra contra los magos que se oponían a él, destruyó muchas familias. Entre ellas, mata a una pareja, pero el bebé (defendido por su madre) sobrevive (Harry, “el niño que vivió”) reteniendo accidentalmente una porción del alma del mago. Este brujo, para asegurar su inmortalidad, deposita fraccionadamente su alma inmortal en variados objetos (las reliquias de la muerte o horrocruxes) y en seres vivos – una es Nagini, la serpiente gigante, y otro es Harry (dato ultrasecreto que Voldemort no conoce). La ventaja de los objetos, es que adecuadamente conservados son eternos… salvo que alguien los rompa.

Y listo! Presentamos aquí el mito de fondo: Tanatos y Eros. Voldemort, que ama y teme la muerte, enfrenta a Harry Potter, que ama la vida, pero no teme a la muerte.

Su autora, afirma: “Mis libros son en buena parte sobrela muerte. Seinician con la muerte de los padres de Harry. Después está la obsesión de Voldemort de conquistar la muerte y su búsqueda de la inmortalidad a cualquier precio, el objetivo de cualquiera capaz de hacer magia. Entiendo por qué Voldemort quiere conquistar a la muerte.  Todos le tenemos tanto miedo.”

 

Por Roberto.ABy Roberto A.

I must confess to being an avid consumer of Hollywood “tanks”. And I wonder, what is that it makes them so attractive to countless millions over the world? What makes a sequel attract more viewers than the earlier episode? How could these books make their author the first person to earn a billion dollars just by writing them? And I fathom a motive; for they speak about humankind’s deepest problems, using a new tool in the form of animated images.

And now that I perceive the power of a new and fascinating format, I still wonder: What language do they use to speak about these deep conflicts? And after I ponder a bit more, it comes to me: The Myth! The language of myths is the oldest we humans possess, going back to the invention of oral tradition and campfire stories. Jo Rowling is telling us old myths using new descriptive tools! How could they fail to be fascinating?

In the case of the eight Harry Potter films, I had to this day a metaphysical question: What the heck are they talking about!?! It can’t be just aerial sports on flying brooms, magic wands, invisibility cloaks, dragons, Dementors, a parallel universe to our muggle world, and all the magicians’ paraphernalia. It can’t be they make eight films talking about teenage sorcerers, and people still line up to watch them! Doesn’t the novelty wear off? That magic bit is the first interpretation; but what is the second, deeper interpretation, that is, the meta-message? What’s the background story?

I just came out from watching the eighth episode, the last in the saga. And only in the last scene did I grasp the message hovering over this very long story.

I will try now to re-tell the tale. Once upon a time there was a powerful sorcerer who wanted to conquer the world, eliminating the mudblood magicians and us muggles, and he was called Voldemort -meaning “Deathwish”, can you believe I just got it?-. His followers obeyed him for fear of death, which he spread generously. In his war against opposing magicians he destroyed many families. Among them he kills a couple, but the baby, defended by his mother, survives -Harry, the boy who lived- and accidentally retains a portion of the evil sorcerer’s soul. This wizard, in order to ensure his immortality, deposits parts of his soul in several objects or horocruxes and in living beings: Nagini, the giant serpent, is one, and Harry -unbeknownst to Voldemort- is another. The advantage in using objects is that, properly conserved, they tend to exist forever…unless somebody happens to destroy them.

And presto! We have here the background myth: Thanatos and Eros. Voldemort, who loves and fears death, faces Harry Potter, who loves life, but doesn’t fear death.

The author said something like: «My books are in good part about death. They begin with the death of Harry’s parents. Behind all there is Voldemort’s obsession with overcoming death and his quest for immortality at any price – which is the goal of anyone who makes magic. I understand why Voldemort wants to conquer death. We’re so afraid of it».

Harry, who throughout the books is growing and developing his personality, represents life in all its power –or almost all: not in the sexual sense, that is whispered throughout the saga, but in the quest for transcendence through tolerance and love for fellow beings. He goes on destroying all the horocruxes until he lets himself get “killed” by his enemy. His “death,” inflicted by the warlock using a powerful wand that does not obey him completely, only kills in Harry the part of Voldemort that dwelt in him. After Harry’s final victory, he gets hold of the most powerful wand in the world -it could make him “invincible”-. And what does he do with it? He breaks it! It was then I got that clear “Eureka!” feeling.

Fade-out until many years later: Harry, now a grown man, is at the train station with his wife and children wishing their youngest son a good trip, since he is entering his freshman year at Hogwarts, and they present a happy scene.

Interesting parable: He who would vanquish the world loves death and causes destruction. Objects do not assure us immortality or transcendence. Only the circle of life is eternal.

The moral of the moral: Thanatos can win out only by succumbing -death-wishes only get fulfilled in death-. And Eros, who vanquishes the conqueror of worlds and who loves life, forms a family and sends the kids to school.